| |
| |
| |
|
Vliv rozhodujících mobilních zdrojů emisí znečišťujících látek na kvalitu ovzduší v sídelních aglomeracích a v jiných oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší v návaznosti na potřebu tvorby zón podle požadavků rámcové směrnice 96/62/EC
Technická univerzita v Liberci, Fakulta strojní, Katedra strojů průmyslové dopravy ; Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Hornicko-geologická fakulta, Institut geologického inženýrství, Ostrava ; Myška, Miroslav ; Ginzel, Hans ; Šturma, Jaromír ; Scholz, Celestýn ; Bartoníček, Ladislav ; Beroun, Stanislav ; Vaňura, Jan ; Fiedlerová, Zdeňka ; Maxa, Daniel ; Blažek, Josef ; Pospíšil, Milan ; Šebor, Gustav
Cílem projektu je posouzení vlivu emisí škodlivin z provozu motorových vozidel na kvalitu ovzduší v sídelních aglomeracích (Praha, Ostrava). Vypracování a optimalizace metodiky modelového hodnocení kvality ovzduší respektující skladbu a intenzitu silniční dopravy. Posouzení kvality ovzduší z hlediska limitních hodnot platných i připravovaných v EU. Návrh systému hodnocení zdravotních rizik pro vybrané anorganické a organické polutanty v ovzduší. Návrh emisních faktorů charakterizujících dopravu v ČR. Posouzení změn v kvalitě ovzduší v zájmových územích v důsledku variantních řešení rozvoje silniční dopravy (alternativní použití plynných paliv, vybavení a technický stav vozidel, změny ve složení a intenzitě dopravního proudu). Hodnocení emisí a imisí znečišťujících látek charakteristikách pro automobilovou dopravu - CO, NOx, PM10, polyaromatické uhlovodíky, těkavé uhlovodíky, aldehydy. Druhá část zprávy (část B) prezentuje výsledky experimentálních měření, jejichž cílem bylo doplnit emisní data ze spalování zemního plynu ve vekoobjemových motorech. Byla realizována další měření zaměřená na studium účinnosti katalytických konvertorů výfukových plynů.
|
|
Vliv rozhodujících mobilních zdrojů emisí znečišťujících látek na kvalitu ovzduší v sídelních aglomeracích a v jiných oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší v návaznosti na potřebu tvorby zón podle požadavků rámcové směrnice 96/62/EC
ATEM, ateliér ekologických modelů, Praha ; Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Hornicko-geologická fakulta, Institut geologického inženýrství, Ostrava ; Štych, Přemysl ; Říha, Milan ; Jareš, Radek ; Karel, Jan ; Horníček, Karel ; Maxa, Daniel ; Blažek, Josef ; Kubešová, Alena ; Rakovičová, Marcela ; Brechler, Josef ; Píša, Václav ; Víden, Ivan ; Pospíšil, Milan ; Šebor, Gustav
Cílem projektu je posouzení vlivu emisí škodlivin z provozu motorových vozidel na kvalitu ovzduší v sídelních aglomeracích (Praha, Ostrava). Vypracování a optimalizace metodiky modelového hodnocení kvality ovzduší respektující skladbu a intenzitu silniční dopravy. Posouzení kvality ovzduší z hlediska limitních hodnot platných i připravovaných v EU. Návrh systému hodnocení zdravotních rizik pro vybrané anorganické a organické polutanty v ovzduší. Návrh emisních faktorů charakterizujících dopravu v ČR. Posouzení změn v kvalitě ovzduší v zájmových územích v důsledku variantních řešení rozvoje silniční dopravy (alternativní použití plynných paliv, vybavení a technický stav vozidel, změny ve složení a intenzitě dopravního proudu). Hodnocení emisí a imisí znečišťujících látek charakteristikách pro automobilovou dopravu - CO, NOx, PM10, polyaromatické uhlovodíky, těkavé uhlovodíky, aldehydy. První část zprávy (část A) obsahuje souhrn literárních poznatků z výše uvedeným tematickým okruhům. Dále jsou uvedeny dva vypracované modely a popsána jejich konstrukce.
|
|
Silniční doprava a její dopady na avifaunu
Hora, Jan
Cílem studie je analyzovat stávající úroveň znalostí problematiky "ptáci a silniční doprava", upozornit na poznatky nové a navrhnout okruhy problémů, kterým by měla být v ČR věnována pozornost. Studie (rešerše literatury) je rozdělena podle hlavních dopadů silniční dopravy na ptáky: 1) ztráta biotopů a fragmentace biotopů; 2) vznik nových biotopů; 3) rušení a znečištění; 4) kolize s dopravními prostředky.
|
|
Studium vlivu plynulosti silniční dopravy a rychlosti vozidel na emise tuhých znečišťujících látek vznikajících při provozu mobilních zdrojů znečišťování ovzduší
Český hydrometeorologický ústav, Praha ; DHV CR, s.r.o., Praha ; Haboňová, Jitka ; Hnilicová, Helena ; Machálek, Pavel ; Kašpar, Jiří ; Doubek, Pavel ; Bízek, Vladislav
Prostřednictvím nově navržených emisních faktorů / emisních funkcí bude upřesněna metodika emisní inventury pro emise tuhých znečištujících látek (PM10, PM2.5, včetně otěrů brzd, pneumatik a povrchů vozovek) a dalších polutantů vznikajících při provozu silničních vozidel. Mikroskopický dopravní modelový nástroj AIMSUN bude rozšířen o emisní moduly tak, aby mohl optimalizovat dopravní situace s ohledem na minimalizaci emisí a hlukové zátěže. Rozšířený model bude experimentálně ověřen. Zpráva obsahuje souhrn výsledků za rok 2007
|
| |
| |
|
Studium vlivu plynulosti silniční dopravy a rychlosti vozidel na emise tuhých znečišťujících látek vznikajících při provozu mobilních zdrojů znečišťování ovzduší
Ústav chemických procesů Akademie věd ČR, Praha ; Technologické centrum Akademie věd ČR, Praha ; Český hydrometeorologický ústav, Praha ; DHV CR, s.r.o., Praha ; Ždímal, V. ; Andělová, L. ; Ondráčková, L. ; Ondráček, J. ; Schwarz, Jaroslav ; Smolík, Jiří ; Doubek, Pavel ; Bízek, Vladislav ; Starý, Václav
Prostřednictvím nově navržených emisních faktorů/emisních funkcí bude upřesněna metodika emisní inventury pro emise tuhých znečišťujících látek (PM10, PM2.5, včetně otěrů brzd, pneumatik a povrchů vozovek) a dalších polutantů vznikajících při provozu silničních vozidel. Experimentální část potvrdila, že emise tuhých znečišťujících látek z otěrů pneumatik, brzd, a povrchů komunikací jsou významným příspěvkem k imisní zátěži ovzduší suspendovanými částicemi. Podíl sekundárních částic na celkové zátěži suspendovanými částicemi frakce PM10 může přesahovat 50 % a v případě frakce PM2.5 se tyto částice stávají dominantní složkou imisní zátěže. Tyto skutečnosti mají význam pro další směřování jak politiky ochrany ovzduší, tak i dopravní politiky ČR. V analytické části byla prokázána schopnost nástroje AIMSUN simulovat vliv chování dopravního proudu na výši emisí tuhých znečišťujících látek a oxidu uhličitého z dopravy. Tento nástroj lze doplnit o výpočet emisí dalších znečišťujících látek. V teoretické části byla připravena metodika výpočtu emisních inventur a emisních projekcí, která umožní analýzu možných scénářů na makro úrovni.
|